Magnesium en RLS

Online is veel informatie te vinden over magnesium suppletie. In bepaalde bronnen vind je terugkomen dat magnesium suppletie kan helpen tegen RLS. Maar is dat zo? We staan er in dit artikel bij stil.

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel mineraal. Het mineraal ondersteunt het lichaam bij maar liefst 300 chemische processen! Gemiddeld bevat het lichaam van een volwassene 20 tot 28 gram magnesium, waarvan de helft zich in de tanden bevindt. De andere helft bevindt zich vooral in spieren, organen, cellen en het zenuwstelsel. Magnesium levert een belangrijke bijdrage aan ons lichaam. Magnesium draagt bij aan:

  • Een goede balans tussen water- en mineraalhuishouding
  • Een goed geheugen
  • De werking van het zenuwstelsel
  • Concentratie- en leervermogen
  • Soepele, sterke spieren
  • De samenstelling van de botten
  • Ontspanning van bloedvaten
  • Het dun houden van het bloed
  • Cholesterolstofwisseling
  • Temperatuurregulatie
  • Een normaal, energieleverend metabolisme en de opbouw van lichaamseiwitten

Mede door het laatste punt kan magnesium worden ingezet om futloosheid en/of vermoeidheid te verminderen.

Hoe kom je achter een magnesium-tekort?

Een te lage hoeveelheid magnesium in het lichaam komt vaak voor. Dit kan veroorzaakt worden door een hoge suikerinname, cafeïne, diarree, braken, stress en bepaalde medicijnen. Tekenen van een tekort zijn onder andere vermoeidheid, gespannen spieren, spierkrampen en tintelingen. Op deze website lees je meer over de tekenen en indicaties van een mogelijk tekort.

Volgens de Gezondheidsraad is 300-350 gram voor mannen en 250-300 gram voor vrouwen de minimale hoeveelheid magnesium die mensen dagelijks nodig hebben. De bovengrens ligt op 400 gram. Voor vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap andere hoeveelheden gelden. Om de huidige magnesiumstatus te kunnen beoordelen, worden diverse methoden gebruikt. Denk aan het meten van de serummagnesiumconcentratie of het meten van concentraties in rode bloedcellen, speeksel en urine. Daarvoor is een laboratoriumtest en klinische beoordeling nodig.

Magnesiumtekort aanvullen

Een magnesiumtekort kun je op een aantal manieren aanvullen. De eerste is voeding. Magnesium zit vooral in:

  • Groene groenten
  • Granen
  • Bonen
  • Schelpdieren
  • Makreel
  • Tonijn
  • Avocado
  • Bananen
  • Cacao
  • Noten en zaden

Een andere optie om een magnesiumtekort aan te vullen is via suppletie. Hier zitten alleen wel belangrijke verschillen in! Dit heeft te maken met de stof waaraan magnesium wordt gebonden: organisch of anorganisch. Het woord anorganisch zegt het al bijna; dit is een stof die niet in de natuur en niet door levende organismen wordt gemaakt. In dit soort supplementen zit bijvoorbeeld magnesiumoxide of magnesiumcarbonaat. Deze supplementen bevatten wel meer magnesium per gewichtseenheid, maar de magnesium wordt minder goed opgenomen door het lichaam. Sterker nog; het kan een negatieve invloed hebben op de mineralenstatus in je lichaam én kan laxerend werken. Als je, in overleg met jouw arts, een magnesiumtekort wilt opvullen, kies dan voor een organisch supplement. Deze herken je onder meer als magnesiumcitraat, magnesiumpicolinaat, magnesiumtauraat en magnesiumbisglycinaat.

Magnesium effectief tegen RLS?

Omdat magnesium een belangrijke functie heeft in het zenuwstelsel, is er al veel aandacht besteed aan het gebruik van suppletie bij RLS. Magnesium als RLS-behandeling is helaas slechts anekdotisch bewezen. Het lijkt intuïtief gezien misschien logisch dat magnesium helpt tegen RLS. De tekenen van een tekort lijken tenslotte op RLS-klachten. Daarnaast toonde een studie eerder aan dat hoge magnesiumconcentraties geassocieerd werden met een verminderd risico op de ziekte van Parkinson. Hoewel de ziekte van Parkinson en RLS vaak door elkaar gehaald worden, zijn er wel degelijk verschillen. Zie ook de blog: Is er een verband tussen RLS en Parkinson? Toch is niet bewezen dat magnesium effectief is tegen RLS. De onderzoeken die wél zijn gedaan, hadden meer betrekking op RLS tijdens de zwangerschap.

Omdat magnesium verlichting biedt bij spierkrampen, lijkt het alsof magnesiumsuppletie een effectieve methode is voor RLS. Door de sterke placeborespons bij mogelijke RLS-behandelingen in eerdere onderzoeken, is het lastig te bepalen of magnesium écht effectief is.

Advies van de Stichting RLS

De meest voorkomende oorzaak van een magnesiumtekort is het gebruik van medicijnen. Breng hier niet zomaar zelf wijzigingen in aan! Als je denkt dat de inname van magnesium ervoor kan zorgen dat je RLS-klachten verminderen, adviseren wij om altijd in gesprek te gaan met je arts over medicijngebruik en magnesiumgebruik.

Vaak gaat het innemen van supplementen samen met de inname van andere mineralen. Zo kan magnesium zonder extra calcium leiden tot het uitputten van de calcium en andersom. Daarnaast kunnen supplementen een negatief effect hebben op het lichaam. Gebruik supplementen dus alléén in samenspraak met de arts.

Heb je nog geen goede arts of specialist kunnen vinden? Neem dan contact met ons op via ervaringsdeskundige@stichting-restless-legs.nl of 0900- 7574636 (werkdagen 19:00-20:00). Wij kunnen dan een specialist bij jou in de buurt aanraden.

Lid worden

Ben je nog geen lid van onze Stichting? Al voor € 25,- per jaar ondersteun je onze stichting en ontvang je 3 tot 4 keer per jaar De Nachtwacht met meer van zulk soort artikelen. Je kunt je hier inschrijven.

Bronnen

Lionberger, M. (2021, 14 juni). Magnesium and RLS. Geraadpleegd op 15 juli 2021, van https://rlsfoundation.blogspot.com/2021/06/magnesium-and-rls.html

Stichting OrthoKennis. (z.d.). Magnesium. Geraadpleegd op 15 juli 2021, van https://www.orthokennis.nl/nutrienten/magnesium