De invloed van voeding op RLS

De invloed van voeding op RLS

Tijdens de feestmaand kiezen veel mensen ervoor om te genieten van lekkere, maar soms ongezonde voeding. Deze voeding bevat vaak alcohol, cafeïne, suiker en zout. Voeding die deze ingrediënten bevat kan van invloed zijn op chronische ziektes, waaronder RLS. Wat blijkt uit verhalen van RLS-patiënten is dat het vermijden van voeding met deze ingrediënten zelfs kan leiden tot een rustige(re) nacht.

Cafeïne & alcohol in voeding


Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat cafeïne in voedingsmiddelen RLS veroorzaakt of verergert. Voor de hand liggend zijn thee en koffie die je beter kunt vermijden. Maar cafeïne zit ook in andere voedingsbronnen, zoals softdrinks en chocolade. Hetzelfde geldt voor alcohol. Dit vind je niet alleen terug in dranken, maar ook in mosterd en overige sauzen.

Ook verminderen cafeïne en alcohol de opname van magnesium. Magnesium is juist een belangrijke stof, omdat het de eiwitten reguleert en van belang is voor de zenuw- en spierfunctie. Een tekort kan leiden tot tintelingen, kramp en pijnlijke spieren. De stof magnesium vind je in groene groenten, granen en sommige vezelrijke producten.

Suiker & zout in voeding


Wat we vaak terug horen is dat ook zout en suiker vaak zorgen voor een verergering van RLS-klachten. Zout zorgt ervoor dat het lichaam vocht vasthoudt, waardoor sensatie in de benen ontstaat en RLS-sensaties worden opgewekt.

Wat kan ik dan wel eten?


Het beste is om in gesprek te gaan met de behandelend arts. Hij/zij kan je adviseren welke voedingsmiddelen je beter kunt laten staan en wat je beter wel kunt eten. Soms komt de arts bijvoorbeeld tot de conclusie dat iemand een vitaminetekort of ijzertekort heeft. RLS-patiënten zouden de volgende ijzerwaarde in hun bloed moeten hebben: >75 – 100 microgram per liter Ferritine. Als deze waarde te laag is, dan adviseert de arts om ijzerhoudende voeding te eten, zoals:

• Runvlees, gevogelte & vis
• Tofu, bonen, groenten, rijst & pasta
• Fruit met een hoog vitamine C-gehalte, zoals aardbeien of sinaasappels

Een aanrader is wel om producten met een hoog calciumgehalte (zoals melk) twee uur voor en na een ijzerrijke maaltijd te laten staan. Dit vermindert de opname van ijzer.

Meer informatie?


Ook in de feestmaand is het dus van belang om op het voedingspatroon te letten. Als je eraan denkt om voedingssupplementen te gaan innemen, raadpleeg dan altijd eerst een arts. Voor meer informatie over dit artikel kun je contact met ons opnemen.