Artsen info

Artseninfo

De folder die wij met behulp van onze MA-raad ontwikkelden stellen we graag beschikbaar.

Evenals een overzicht van actuele en relevante literatuur.

De artsenfolder RLS is in een suboptimale versie te downloaden door op de afbeelding van de folder te klikken. Wij sturen u met genoegen enkele beter leesbare exemplaren toe. Stuurt u in dat geval een mail met uw naam, zorginstelling, functie, adres, en het aantal folders dat u wenst aan info@stichting-restless-legs.nl.

Het spreekt voor zich dat wij ook patiëntenfolders graag aan beschikbaar stellen. Op de pagina “brochures” onder patiënteninformatie ziet u welke folders en thema’s wij hebben uitgewerkt. Ook deze folders zijn te downloaden of per mail aan te vragen.

Bronnen, onderzoek en ontwikkeling

Het enige Nederlandse naslagwerk over RLS werd ontwikkeld geschreven door dr. Roselyne Rijsman (neuroloog HMC) en Joke Jaarsma (bestuurslid stichting restless legs, EARLS, EFNA, EBC). “Leven met het Restless Legs Syndroom” is in geheel herziene versie van 2016 uitgegeven door Bohn Stafleu Van Lognum en verkrijgbaar onder ISBN 9789036808866.

In aanvulling daarop hebben wij onderstaand diverse interessante publicaties voor u geselecteerd:

• Allen R, Ondo WG, Ball E, Calloway MO, Manjunath R, Higbie RL, Lee MR, Nisbet PA. Restless legs syndrome (RLS) augmentation associated with dopamine agonist and levodopa usage in a community sample. Sleep Med. 2011;12:431-9.
  • Allen R, Chen C, Garcia Borreguero D, Pollo O, Dubrava S, Miceli J, Krapp L, Winkelman J, Comparison of pregabalin with pramipexole for restless legs syndrome. New Engl J Med, 2014; 370/7:621-631
  • Allen R., Picchieti D, Garcia Borreguero D, et al. (for the International RLS Study Group) Restless Legs Syndrom (Willis-Ekbom Disease). Diagnostic criteria updated. IRLSSG consensus criteria, history, rationale, description, significance. Sleep Med, 2014; 15:860-873
  • Benitez A, Edens H, Fishman J, Moran K, Asgharnejad M, Rotigotine transdermal system: developing continuous delivery to treat Parkinson’s Disease and Restless Legs Syndrome. Ann Ny Acad Sci, 2014; 1:1-22
  • Dauvilliers Y, Winkelmann J. Restless Legs Syndrome. Update on pathogenesis. Curr Opin Pulm Med, 2013; 19:594-600.
  • de Biase S, Merlino G, Lorenzut S, Valente M, Gigli GL. ADMET considerations when prescribing novel therapeutics to treat restless legs syndrome. Expert Opin Drug Metab Toxicol. 2014;10:1365-80.
  • Earley CJ, Connor J, Garvcia-Borreguero D, Jenner P, Winkelman J, Zee PC, Allen R. Altered brain iron homeostasis and dopaminergic function in restless legs syndrome (Wilis-Ekbom Disease). Sleep Med 2014; 15:1288-1301
  • Garcia-Borreguero D, Ferini-Strambi L, Kohnen R, O’Keeffe S, Trenkwalder C, Högl B, Benes H et al; European Federation of Neurological Societies; European Neurological Society; European Sleep Research Society. European guidelines on management of restless legs syndrome: report of a joint task force by the European Federation of Neurological Societies, the European Neurological Society and the European Sleep Research Society. Eur J Neurol. 2012;19:1385-96
  • Garcia-Borreguero D, Kohnen R, Silber MH, Winkelman JW, Earley CJ, Högl B, Manconi M et al The long-term treatment of restless legs syndrome/Willis-Ekbom disease: evidence-based guidelines and clinical consensus best practice guidance: a report from the International Restless Legs Syndrome Study Group. Sleep Med. 2013;14:675-84
  • Garcia-Borreguero D, Williams AM, An update on restless legs syndrome (willis-Ekbom Disease): Clinical features, pathogenesis, treatment. Curr Opin Neurol, 2014: 27:493-501.
  • Garcia-Borreguero D, Benitez A, Kohnen R, Allen R. Augmentation of restless leg syndrome (Willis-Ekbom disease) during long-term dopaminergic treatment
  • Postgrad Med. 2014 Sep;127(7):716-25.
  • Garcia-Borreguero d, Silber MH, Winkelman JW, Högl B, Bainbridge J, Buchfuhrer M, Hadjigeorgiou G, Inoue Y, Manconi M, Oertel M, Ondo W, Winkelmann J, , Allen RP. Guidelines for the first-line treatment of RLS/WED, prevention and treatment of dopaminergic augmentation. A combined task force of the IRLSSG, EURLSSG, and the RLS-Foundation. Submitted for publication, November 2015
  • Trenkwalder C, Paulus W. Restless legs syndrome: pathophysiology, clinical presentation and management. Nat Rev Neurol 2010; 6:337–346
  • Trenkwalder C, Benes H, Grote L, et al Prolonged release oxycodone-naloxone for treatment of severe restlesss legs syndrome after failure of previous treatment. A double blind placebo controlled trial with open label extension. Lancet Neurology 2013; 12:1141-1150.