Restless Legs Syndroom (RLS) is een neurologische aandoening die wordt gekenmerkt door tergende sensaties en een onbedwingbare drang om de benen te bewegen. Deze symptomen treden vooral ’s avonds en ’s nachts op, wat vaak resulteert in slaapproblemen en een verminderde levenskwaliteit. Bij Periodic Limb Movement Disorder (PLMD) maken de benen onwillekeurige bewegingen, zoals schoppen of schokken.

Maar wat zijn nu precies de oorzaken en risicofactoren van RLS en PLMD? In deze blog duiken we dieper in op wat de wetenschap ons tot nu toe heeft geleerd.

Oorzaken van RLS

De exacte oorzaak van RLS wordt nog niet volledig begrepen, maar er zijn verschillende factoren die een rol kunnen spelen:

1. Genetische factoren:
    We weten dat RLS in sommige families vaker voorkomt, en in onderzoek hiernaar is aangetoond dat erfelijkheid een rol kan spelen.
  2. Neurochemische factoren:
    Er is bewijs dat een verstoord transport van dopamine, een neurotransmitter die o.a. betrokken is bij de controle van beweging, een sleutelrol speelt bij RLS. Dit kan de onwillekeurige beenbewegingen (PLMD), en sensaties die kenmerkend zijn voor RLS, verklaren.
  3. IJzertekort:
    IJzer is essentieel voor de productie van dopamine. Een tekort aan ijzer in de hersenen kan bijdragen aan het ontstaan van RLS. Bloedonderzoek is hiervoor nodig.

Risicofactoren voor RLS

Naast de mogelijke oorzaken zijn er verschillende risicofactoren die de kans op het ontwikkelen van RLS kunnen verhogen:

1. Leeftijd en geslacht:
    RLS komt vaker voor bij vrouwen (zwangerschap) dan bij mannen en neemt toe met de leeftijd. Dit doet vermoeden dat hormonale veranderingen en veroudering een rol spelen, maar wetenschappelijk bewijs hiervoor is er niet.
  2. Zwangerschap:
    Veel vrouwen ervaren RLS tijdens de zwangerschap, vooral in het laatste trimester. Dit kan te wijten zijn aan hormonale veranderingen, een verhoogd ijzergebruik in het lichaam of andere fysiologische veranderingen tijdens de zwangerschap.
  3. Chronische ziekten:
    Bepaalde chronische aandoeningen, zoals nierfalen, diabetes en perifere neuropathie, worden in verband gebracht met een verhoogd risico op RLS.
  4. Leefstijlfactoren:
    Bepaalde leefstijlfactoren, zoals roken en het gebruik van alcohol en cafeïne, kunnen de symptomen van RLS verergeren. Het handhaven van een gezonde levensstijl kan helpen bij het beheersen van de symptomen.

Conclusie

Hoewel naar de exacte oorzaak van RLS nog steeds wordt gezocht, is het duidelijk dat zowel erfelijke- als omgevingsfactoren een rol kunnen spelen. Als je last hebt van RLS-symptomen, is het belangrijk om met een zorgverlener te praten om een juiste diagnose en behandelplan te krijgen.

Door onderzoek en bewustwording kunnen we hopen op betere behandeling en mogelijk genezing in de toekomst van RLS.

Stichting Restless Legs ondersteunt patiënten met RLS

Dit doen wij door jou en je medepatiënten informatie en advies te bieden over het syndroom.

We kunnen elkaars steun goed gebruiken. Door lid te worden ontvang je ons kwartaalblad De Nachtwacht, heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan onze digitale Lotgenotentafels, blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in het RLS-onderzoek en nodigen we je uit voor onze overige activiteiten.

Word nu lid voor €25,- per jaar!

Voor leden en donateurs. Door leden en donateurs.